Kalter Flug
koude muziek en koele beeldenTwee mannen zijn hun land ontvlucht.
In het land van afkomst dacht men dat je dood kon gaan aan de liefde, de liefde als ziekte de liefde als “rode pest”. De mannen zijn twee vrienden en muzikanten, die verjaagd zijn omdat ze met hun muziek de liefde brachten, die dodelijk was. Op hun reis is er wat voorgevallen waardoor er ook tussen hen een breuk is opgetreden.
We ontmoeten één van de twee vrienden die nu alleen nog maar koude bladmuziek verkoopt als een marskramer met als handelswaar, koude muziek en koele beelden. Het is een verwarde man, met zowel karaktertrekken van een zwerver als van een aristocraat…….Hoe is dit zo gekomen? En hoe draag je het verlies van een ideaal? De man zal het allemaal uit de doeken doen totdat zijn vroegere strijdmakker ten tonele komt…”Een pelgrimstocht de andere kant op…met geen waarheden,neee, en ook geen doe-het-zelfpakket voor een langzame tragische dood gelardeerd met het gif dat liefde heet……dat als een slang met lekkende tanden door uw gestel slingert en u langzaam verlamd en de ziel doet verschrompelen….nee ik breng u de krukken die u staande houden. In de sterkste storm. Ik ontneem u een last per direct…ik neem ..jaja..ik neem door te geven…en u betaald natuurlijk want een korstje brood en wat geitemelk is ook wat uit de tijd hè…..en de tijd heeft het geld tot god gemaakt. Maar komaan, iedere uitleg zou overbodig zijn, als ik hier zo eens kijk……”
De acteur speelt een handelsreiziger (een vroegere muzikant)die koude bladmuziek verkoopt (koude muziek). Hij is gevlucht voor de liefde. De liefde die hem constant in de greep houdt terwijl hij het tegendeel geloofd. Tijdens zijn reis belandt hij in een kerk en ontmoet een oude vriend die hem raakt daar waar hij zijn reis is begonnen..
Regie
Het stuk „Kalter Flug” werd geregisseerd door Jelle Smit, die tevens de muziek en de tekst schreef.
Input
Het stuk werd vormgegeven door beroepsmuzikanten, filmkunstenaars en acteurs, te weten gitaristen, drummer, klassiek orkest, operazangers en acteurs. De virtuele tweede acteur is terug te vinden op het witte doek; er werd gedurende het stuk van diverse visuals gebruik gemaakt om het verhaal te versterken. Tevens waren er speciale filmdagen en een filmwedstrijd met jongeren, die korte films maakten bij deze productie: enkele hiervan werden verwerkt in het stuk, samen met diverse andere filmstukken.